Kwas foliowy w ciąży – najważniejsze informacje

Kwas foliowy reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, obniża ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka i korzystnie wpływa na organizm przyszłej mamy. W ciąży tej witaminy nie powinno więc zabraknąć. Skąd czerpać kwas foliowy i co ma wpływ na jego przyswajanie?

Kwas foliowy w ciąży – niezbędny dla zdrowia dziecka i mamy

Odpowiedni poziom kwasu foliowego obniża m.in. ryzyko pojawienia się u malucha bezmózgowia, rozszczepu kręgosłupa czy przepukliny oponowo-rdzeniowej, a także niskiej masy urodzeniowej. Witamina ta pozytywnie działa też na organizm kobiety, m.in. wpływając na dobre samopoczucie, pobudzając tworzenie czerwonych krwinek czy usprawniając funkcjonowanie układu pokarmowego.

Produkty bogate w kwas foliowy, które warto włączyć do diety

Jeśli planujesz ciążę lub już w niej jesteś, zwróć szczególną uwagę na dietę bogatą w „witaminę życia”. Warto spożywać przede wszystkim zielone warzywa (m.in. szpinak, sałatę, kapustę, brokuły, endywię, szparagi, brukselkę), warzywa strączkowe, pomidory, nasiona i orzechy, pszenicę i drożdże, banany, awokado i żółtka jaj.

Przyswajanie kwasu foliowego – co ma na nie wpływ?

Na lepsze wchłanianie tej witaminy wpływają głównie inne witaminy – z grupy B (B12, B6, B10) oraz H i C. Warto też zwrócić uwagę, aby produkty bogate w kwas foliowy jeść na surowo albo po jak najmniejszej obróbce. Wysoka temperatura, rozdrabnianie lub inne procesy mogą powodować straty kwasu foliowego nawet o 50-80% [1].

Obniżenie wchłaniania i działania tej witaminy może być spowodowane również np. niektórymi lekami, doustnymi środkami antykoncepcyjnymi, papierosami czy alkoholem [2].

Dobrze także zdawać sobie sprawę, że nawet połowa Polek może nieprawidłowo przyswajać standardową formę kwasu foliowego z powodu obniżonej aktywności reduktazy metylenotetrahydrofolianowej MTHFR [3]. To nierzadko wiąże się z obecnością wariantów C677T/A1298C genu MTHFR, które można wykryć badaniem DNA.

Suplementacja – jak ją dobrać i o czym pamiętać?

Pokrycie zapotrzebowania na kwas foliowy dietą jest trudne. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników mówią zatem, że każda kobieta 3 miesiące przed planowaną ciążą oraz w okresie ciąży i laktacji powinna przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego na dobę. Ta dawka może zostać jednak podwyższona i uzupełniona o inne substancje (np. B12).

PTGiP zwraca także uwagę, że u kobiet z polimorfizmem genu MTHFR bardziej skuteczna jest suplementacja aktywnym kwasem foliowym w porównaniu ze zwykłym [4].

Formę i dawkę kwasu foliowego najlepiej ustalić ze specjalistą, który dobierze ją na podstawie wyników badań – poziomu kwasu foliowego, homocysteiny i witaminy B12 oraz badania genu MTHFR – a także diety, stylu życia czy stosowanych leków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.badaniaprenatalne.pl

Źródła:

[1] E. Cieślik, A. Kościej, Kwas foliowy – występowanie i znaczenie, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2012, 93 (1).

[2] E. Cieślik, A. Gębusia, Skutki niedostatecznej podaży kwasu foliowego ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia dla kobiet w wieku rozrodczym, „HYGEIA public health” 2011, 46 (4).

[3] Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży, 2011.

[4] D. Bomba-Opoń, L. Hirnle, J. Kalinka, A. Seremak-Mrozikiewicz, Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, „Ginekologia i Perinatologia Praktyczna” 2017, tom 2, nr 5.

Podziel się