Zabawy dotykowe

Dotyk rozwija się i dojrzewa najwcześniej ze wszystkich podstawowych zmysłów. Dziecko poprzez niego zbiera informacje o otaczającym je świecie. Robi to często nieświadomie, ale możemy pomóc mu doświadczenia z dotykania przenieść do świadomości, intensyfikując je i nazywając.

Oto przykłady zabaw, które nam w tym pomogą. Bardzo proste, nie wymagające dużych przygotowań ani zakupów.

Do pudełka wkładamy kilka przedmiotów, które dziecko zna i wielokrotnie miało w swoich rękach. Chustką zawiązujemy oczy albo po prostu zakrywamy nią pudełko (nie każde dziecko zaakceptuje zasłonięcie oczu). Dobrym rozwiązaniem jest też wycięcie z boku pudełka otworu, przez który zmieści się rączka. Następnie dziecko wkłada rękę do pudełka i wyciąga przedmiot. Zadanie polega na odgadnięciu – wyłącznie za pomocą dotyku – co trzyma w ręku. Inną wersją tej zabawy jest poproszenie dziecka o odnalezienie w pudełku konkretnego przedmiotu, nazywając go lub tylko opisując jego cechy.

zabawy dot1

Możemy też wprowadzić dodatkowe urozmaicenia: do dwóch pudełek wkładamy takie same przedmioty. Tutaj trudność polega na odnalezieniu par, używając obydwu rąk jednocześnie.

W trakcie takich zabaw dziecko rozwija swoje zdolności manipulacyjne, a także doskonali swoją wyobraźnię (musi „zobaczyć” przedmiot w swoich myślach) i uczy się logicznego myślenia. Takie zabawy ponadto pozytywnie wpływają na synchronizację półkul mózgowych.

Inną zabawą, która znakomicie rozwija zmysł dotyku jest ścieżka sensoryczna (fakturowa). Gotowe ścieżki są, co prawda, dostępne do kupienia, ale dużo większe możliwości daje samodzielne ułożenie własnej, która za każdym razem może być inna. To również duża oszczędność pieniędzy – można tu wykorzystać materiały dostępne w domu. Mogą to być kawałki różnych tkanin, folia bąbelkowa, guziki lub koraliki, wysypane do płaskiego pudełka, piasek, a nawet woda o różnej temperaturze.

Stopy są bardzo wrażliwe i różne faktury będą wywoływały odmienne wrażenia. Te wrażenia warto nazywać: twarde, kłujące, zimne, delikatne itp. Dziecko może samodzielnie określać cechy poszczególnych elementów ścieżki – tym silniej będzie musiało się skoncentrować na tym, czego dotyka. Chodzenie po ścieżce dodatkowo usprawnia motorykę dużą i rozwija równowagę – podczas przechodzenia po kolejnych polach.

zabawy dot 2

Ćwiczenia stymulujące zmysł dotyku można wplatać w zabawę na rozmaite sposoby. Dzieci naprawdę je lubią, dobrze wykonane zadanie daje im dużo satysfakcji, a ich wpływ na rozwój jest bardzo duży.

mamamili

http://mamamili.blogspot.com

Podziel się